pondelok 27. augusta 2012

Syrová hrudka...

Na výstave AGROKOMPLEX 2012 sa mi podarilo kúpiť syridlo a formy na syr a tak som musela syr hneď vyskúšať :-) 

Recept som našla na nete...použila som z varecha.sk  , len som si upravila pomer mlieka (5 l mlieka) a syridla, lebo mám tekuté syridlo Laktoferm 

Mlieko som použila z automatu, ktoré by sa malo pred prípravou pasterizovať ( zohrať na teplotu 75stupňov po dobu 1-2min) a potom nechať vychladnúť na 40-45 stupňov...  Pozor!!!  Nesmie sa zohriať nad 85 stupňov, lebo dochádza k  narušeniu mliečných baktérii a ani pridanie syridla nepomôže k správnemu vyzrážaniu. Zrazenina bude jemná a z takej sa syr nedá vyrobiť...

Srvátku nevylievajte!!!  Srvátka je vedľajší produkt pri výrobe syrov, tvarohu a kazeínu. Podľa druhu vyrábaného syra môžeme srvátku rozdeliť na sladkú a kyslú. Sladká srvátka vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe syrov, pri ktorých sa využíva zrážanie mlieka syridlom . Kyslá srvátka vzniká pri výrobe kyslých syrov a tvarohu (pri ktorých je mlieko zrážané kyselinou mliečnou činnosťou baktérií mliečneho kvasenia).Môže sa použiť na zamiesenie chleba, ale aj na pitie (Srvátka je vzhľadom ku svojmu unikátnemu zloženiu užitočným pomocníkom v boji s obezitou. Zlepšuje tiež stav pokožky, črevnej mikroflóry a posilňuje imunitný systém.Má vysoký obsah vitamínov vitamínov B1, B2, B6, B12, E a C. Ďalej minerálnych látok (horčík, fosfor, vápnik, draslík, sodík...). 

Ja som zo srvátky urobila syr Ricotta

Jeden syr som naložila do slaného nálevu na 1,5 hod. (na 1 l vody,alebo srvátky som dala 160g soli) a potom obalila v sušených bylinkách (bazalka, oregano, rozmarín, thymián)...

...na záver super stránka s receptami na výrobu rôznych druhov syra (mäkkých, polotvrdých, tvrdých, s plesňou...) a recept na syr bez použitia syridla...

2 komentáre:

Ajka-AllaK povedal(a)...

Jani, ďakujem za inšpiráciu a aj za to, že tu mám teraz oslintanú klávesnicu :D Už nakúkam na stránku čo si dala odkaz ;) Ďakujem :*

JanulaC povedal(a)...

:-)))))))))))))))))))))))))))
Odporúčam aj syr Ricotta (je tiež na tej stránke), ktorý som tiež robila...je mňam...urobila som nátierku k raňajkám...

Ražná tehlička z lievito madre

  Ražná tehlička z lievito madre Pri krmení LM som rozmýšlala, aký chlebík upečiem zo zostávajuceho kvásku (bolo mi ho ľuto vyhodiť)...väčši...