nedeľa 29. decembra 2013

Žitný kvások s pomarančovou šťavou..."Milada"

Po dlhšom čase som sa vrátila ku kváskovaniu...
Na 2.sviatok vianočný som založila klasický žitný kvások.Dostal meno "Štefan".
Dnes má práve štyri dni a mne sa zdá, že málo "kváskuje", tak som sa rozhodla, že vyskúšam recept na kvások, kde sa miesto vody používa šťava z pomaranča (alebo z mandarínok, 100% džus...)...pôvodný recept nájdete TU


Suroviny na kvások "Milada":

                 pomarančová šťava
                žitná celozrnná múka
                žitná chlebová múka

Postup:   Použila som malý pohár 250ml...kvások nechávam na kuch.linke...
           
             1.deň:  zmiešame 20g pomarančovej šťavy a 10g žitnej celozrnnej múky
             2.deň:  premiešame a pridáme znovu 20g šťavy a 10g múky
             3.deň: znovu premiešame a pridáme znovu 20g šťavy a 10g múky (už by nám mal začať bublinkovať)
             4.deň: tento deň už budeme prikrmovať žitnou múkou chlebovou a použijeme čistú vodu. Z celkového množstva kvásku si necháme 40g a do neho pridáme  20g žitnej chleb.múky a 20g vody.
Zbytok kvásku vyhodíme, alebo môžeme použiť do pečiva...
Premiešame , zakryjeme ...
             5.deň: Postupujeme ako 4.deň. (40g kvásku,20g múky,20g vody) Rovnako krmíme dovtedy, pokiaľ nám nežačne kvások  pravidelne rásť...
Pokial kvások reaguje, rýchlo, pravidelne a ochotne zväčšuje objem, tak prejdeme ku kŕmeniu 2x denne:
Po dobu 10-14 dní, odobereme 10g kvásku, pridáme 40g múky a 40g vody. Takto nakrmený kvások (10-40-40) by mal do 8-12 hodin po nakrmení minimálne zdvojnásobit svoj objem.
Po 14 dnoch by mal byť kvások dost silný na to, aby vykysol náš celokváskový chleba.

1 komentár:

Ajka povedal(a)...

Z pomerančové šťávy, to slyším prvně... ale ta chuť by mě zajímala:-))
Ajka

Ražná tehlička z lievito madre

  Ražná tehlička z lievito madre Pri krmení LM som rozmýšlala, aký chlebík upečiem zo zostávajuceho kvásku (bolo mi ho ľuto vyhodiť)...väčši...