pondelok 19. októbra 2009

Nemiesený chlieb- postup z netu

Tento postup pečenia chleba ma velmi zaujal.  Už som piekla chleba v domácej pekárni, aj nechala iba v pekárni vypracovať cesto a upiekla som ho v elektrickej rúre, ale takýto chlebík som ešte neskúšala, preto som sa rozhodla ho vyskúšať. Začala som pátrať na nete po postupe a našla som článok aj s fotkami jednej šikovnéj gurmánky Ivonky. Článok je skopírovaný odtialto  http://ivonamertusova.blog.sme.sk/c/183335/Nemieseny-chlieb.html   a nafotený postup http://picasaweb.google.com/mallorca33/Chlieb#

 Nemiesený chlieb

Vonku je parádna zima a ja som opäť raz dostala chuť vyskúšať si pečenie chleba :-)


Inšpirovala ma super stránka Breadtopia manželov Ruschovcov, ktorí sa pečeniu a predaju potrieb pre pekárov venujú už dlhšiu dobu. Nemiesený chlieb je iba jedným z viacerých, ktoré na ich stránke objavíte.
Pre úspešné pečenie potrebujeme rímsky hrniec, jenskú misu alebo nejakú inú nádobu s vrchnákom, ktorá vydrží pečenie v trúbe. Ja som použila svoj rímsky hrniec.

Fotogaléria z pečenia.

Čo ďalej potrebujeme:


  • 3 cups (cca 440 g) chlebovej múky (použila som hladkú T 650) - alebo 1 cup (142 g) celozrnnej múky a 2 cups (298 g) bielej chlebovej múky, prípadne iný pomer múk. Ja som začala obyčajnou bielou chlebovou múkou. 
  • 1/4 čajovej lyžičky sušeného droždia 
  • 1 1/2 čaj. lyžičky soli
  • 1 1/2 cups (355 ml) vody


    Postup:

    V miske zmiešame všetky suché ingrediencie, pridáme vodu a premiešame, až nám vznikne lepkavé cesto. Nemiesime, len aby sa vstrebala všetka voda! Misku vložíme do plastikového sáčku a cesto necháme pri izbovej teplote odpočívat 18 hodín.

    Ja som mala cesto v miske rýchlokyske bez vrchnáka, v plastovom sáčku a len 14 hodín, lebo som nemala viac času, napriek tomu krásne nakyslo.

    Cesto si preložíme na dobre pomúčenú dosku a riadne si pomúčime aj ruky, je veľmi lepkavé. Rukami ho trošku roztiahneme do oválu.

    Preložíme ho zľava doprava na tretiny ako list papiera a potom zvrchu smerom dolu na polovicu. Viac viď video na Breadtopii. Cesto voľne prikryjeme potravinárskou fóliu alebo sáčkom a necháme odpočívať 15 minút.

    Potom cesto prenesieme na pomúčenú utierku alebo vložíme do múkou vysypanej chlebovej ošatky. Miesto múky môžeme použiť kukuričnú krupicu či múku, otruby, pražené sezamové semienka alebo ľanové semienka. Záleží na vašej chuti :-) Ja som použila kukuričnú krupicu. Necháme prikryté podkysnúť 2 hodiny.

    Poslednú polhodinu kysnutia si zapneme trúbu na maximum (250 °C) a vložíme do nej rímsky hrniec aj s vrchnákom (nenamáčame ho vopred). Zahrievame 30 minút. Potom nádobu vyberieme, do horúcej nádoby vložíme cesto posypanou časťou nahor (môžeme podsypať trochou múky, aby sa neprilepilo k nádobe), zakryjeme vrchnákom a pri maximálnej teplote pečieme 30 minút. Po uplynutí doby znížime teplotu na 230 °C, vrchnák dáme dolu a nezakryté pečieme ďalších 15 minút.
    Chlieb po upečení vyberieme a necháme poriadne vychladnúť na mriežke.

    Chlieb je vynikajúci. Nabudúce chcem vyskúšať pridanie trochy rasce, prípadne skúsiť iné druhy tohoto chleba, napr. s pridaním parmezánu a čiernych olív, cesnaku alebo brusníc a orechov. Fantázii sa medze nekladú.

    Dobrú chuť :-)
                                                                                                                                                                         
Image hosted by servimg.com

Žiadne komentáre:

Ražná tehlička z lievito madre

  Ražná tehlička z lievito madre Pri krmení LM som rozmýšlala, aký chlebík upečiem zo zostávajuceho kvásku (bolo mi ho ľuto vyhodiť)...väčši...